where the engineering course i take

where the engineering course i take

Isnin, 23 Mei 2011

Resepi salad sayur segar..

Assalamualaikum semua..hari ni saya nak kongsi resepi makanan sihat dengan kamu2 semua.. Resepi ni mudah je disediakan dan sangat berkhasiat... Nak tau ape dia...

Tarraaa!!!!! Dipersembahkan salad sayur

Cara2 nak menyediakan salad sayur ni tersangat la mudah.. Mula2 sekali..kita sediakan sayur2nya...
# Dua biji kentang dikupas dan dipotong dadu
# Dua biji cili benggala (sebiji warna merah dan hijau)
#  Sayur brokoli hijau dan putih ...potong2kan supaya saiznya mudah untuk dimasukkan ke dalam mulut
# Lobak merah yang dihiris panjang2 (jangan terlalu nipis)
# Beberapa helai salad buah / iceberg salad (dipotong sederhana nipis)

dan jangan lupa sediakan juga bahan untuk sos salad..
# Sos mayonis putih (yang biasa) dan mayonis Thousand island..

Kaedahnya...
1. Mula2..kita rebus secara berasingan kentang, sayur brokoli dan lobak merah..
2. Untuk mengekalkan kerangupan sayur semasa dimakan.. selepas rebus.. terus masukkan sayur ke dalam air yang berisi ais.. Kemudian toskan...
3. Sayur salad dan cili yang telah dibasuh.. hendaklah ditoskan sepenenuhnya sehingga kering sebab kalau tak kering betul2 nanti akan menghasilkan air selepas digaul dengan mayonos.
4. Setelah semua sayur kering dan dipotong.. masukkan semua sayur ke dalam sebuah bekas yang besar (tujuannya supaya mudah digaul nanti)
5. Masukkan sedikit kedua2 jenis mayonis dan gaul rata2. Kalau rasa kureng.. tambahkan lagi mayonis tu..
6. Kalau nak rasa masam lagi..boleh tambahkan sedikit perahan jus oren atau jus lemon. Kalau tak de..jus limau nipis pun boleh..Pastu jangan lupa gaul ok..
7. Kemudian masukkan dalam peti sejuk sebelum makan. Makan waktu sejuk2 lagi sodap...hehehe

Selamat Mencuba ye....

11 ulasan:

  1. hehehe,,,,saje2 mengisi mase y banyak terluang

    BalasPadam
  2. hahaha,,pergh,,bgs2..ko xkeje mn2 ke?

    BalasPadam
  3. pu3: aku jadi pembantu sementara mak aku jer..hehe
    zahira: boleh2...silakan2 =)

    BalasPadam
  4. wah... cr2 resepi salad sedap, jumpe blog ni. thanx for sharing. harusla dicuba tuk bekalan ke pejabat ;)

    BalasPadam
  5. zawani duk nilai ek? akk pon duk kt nilai. uhhu...

    BalasPadam
  6. haah..hehe...cube2 jgn x cuber..^_^

    BalasPadam
  7. Balasan
    1. try..jgn x try...huhu..nantikan cadangan resepi u bln ramadhan nnt.. =)

      Padam